Content, czyli z języka angielskiego treść, zawartość, materiał, przekaz. Bez contentu nie ma marketingu marki. Jeszcze za czasów, kiedy nieznany był ten termin, a przedsiębiorcy nie byli tak świadomi konieczności marketingu marki, jak obecnie – content już istniał i był wykorzystywany do promocji. W jakimś zakresie był wykorzystywany zawsze. Każda strona „o nas” na witrynie firmowej, każdy post na Facebook, czy opis wrzucony na LinkedIn to content. Żeby skutecznie promował naszą markę, po prostu należy robić to bardziej świadomie, a także przestrzegać pewnych zasad. Content marketing to dużo większe możliwości, niż nam się wydaje, możemy go wykorzystać do wielu celów, da nam mnóstwo korzyści, jeśli tylko będziemy umieć w odpowiedni sposób go prowadzić.
Wśród ogromnej ilości treści, która jest publikowana codziennie w Internecie ta, która potrafi zaangażować odbiorcę, jest niesamowicie cenna dla marketingu. Z jednej strony to szansa na korzyści, a z drugiej, niewłaściwie wykorzystany lub złej jakości content niesie za sobą wiele zagrożeń dla naszego biznesu.
Dlaczego użytkownicy potrzebują contentu?
Każdy z nas zna taką sytuację, potrzebujemy zrobić coś, na czym się nie znamy – na przykład wymienić koła w samochodzie. Robimy to po raz pierwszy, wiemy, że to skomplikowane, ale że da się to zrobić samemu. Wchodzimy więc do Internetu i szukamy porad. Okazuje się, że mechanik, który wykonuje swój zawód z pasją, postanowił udzielać porad innym, w jaki sposób zadbać o swój samochód i między innymi wrzucił do sieci filmik, jak, krok po kroku wymienić koła. Można by się zastanawiać, czy nie odebrał sobie zarobku, przecież zarabia on między innymi na wymianie kół.
Zgadza się, być może ryzykował nawet opinię wśród ludzi z branży, którzy niechętnie patrzą na tego rodzaju działania. Natomiast zyskał coś innego. Widząc, jak przydatne są jego porady, zacząłeś subskrybować jego kanał, poznałeś go jako świetnego fachowca, nauczyłeś się kilku prostych rzeczy. A jak przydarzyła ci się poważna awaria, to pojechałeś do jego warsztatu, ponieważ lubisz korzystać ze sprawdzonych firm.
Tak to właśnie działa. Z tego właśnie powodu warto dzielić się treścią, wrzucać różne wartościowe porady, tutoriale, informacje przydatne dla użytkowników. Zwróćmy też uwagę na jedną rzecz – nie każdy będzie w stanie sam wymienić koła, jest to trochę pracy, potrzeba kilku narzędzi, które nie każdy ma w domu no i trzeba trochę siły i czasu. Nie każdy zrobi to sam, ale każdy zobaczy, że nasz mechanik robi to porządnie i dobrze się na tym zna. Wielu może potraktować to, jako próbkę jego usługi i zacząć jeździć właśnie do niego wymienić koła. To jest świetny marketing.
Jak sprawić, żeby content marketing był skuteczny?
Jest kilka prostych zasad, których musimy się trzymać. Przede wszystkim – content musi być interesujący i potrzebny użytkownikowi. Jeżeli nie będzie ciekawy, po prostu zginie w otchłaniach Internetu, ponieważ musimy sobie zdać sprawę, że contentu jest w nim mnóstwo, nasz musi czymś przyciągnąć. Po drugie – musi być napisany w zrozumiały sposób, unikajmy trudnego, branżowego języka, albo wprowadźmy tylko kilka branżowych pojęć, jednocześnie je wyjaśniając. Fajnie jest edukować, ale nie możemy zanudzić odbiorcy branżowymi szczegółami, być może ciężko jest znaleźć złoty środek, jest to jednak bardzo ważne.
Fajnie jest wymyślić dobry tytuł dla naszego artykułu, czy publikacji. Musi być chwytliwy, nie za długi i przede wszystkim – ciekawy. Dobre są tytuły w stylu: „8 sposobów na…”, „Jak rozwiązać problem z…”
Twój tekst musi być skierowany do odbiorcy Twoich usług, więc musisz wiedzieć, kim jest Twój potencjalny klient. Kieruj do niego treści w taki sposób, żeby były dopasowane do jego potrzeb, a także, żeby miał szansę w ogóle je przeczytać – kieruj je takim kanałem, jakiego używa. Zastanów się, czy to blog, forum branżowe, newsletter, czy krótkie filmiki na TikToku. Dopasuj to do Twojej specyfiki i sektora klientów.
Współpraca z klientem
Zastanów się, co z Twojej działalności jest interesujące dla klienta, czym mógłbyś się podzielić. Pomogą Ci w tym rozmowy z Twoimi dotychczasowymi klientami, obserwacje rynku, zapytania od klientów. Co dla nich było niejasne, o co najczęściej pytają, jakie są zawiłości Twojej oferty. Zrób z tego atut – wytłumacz im to w przystępny sposób. Podaj na tacy Twoją ofertę tak, żeby chcieli po nią sięgnąć.
Bądź konkretny i rzeczowy. Mnóstwo je w sieci treści długich, nudnych, obecnie odbiorcy szybko się nudzą, więc masz tylko chwilę na zainteresowanie ich tematem. Najistotniejsze informacje podawaj od razu. Dobrze jest na początku zrobić skrót, czego się dowiemy z danego contentu, to nada dynamizmu całości. Pamiętaj, że odbiorca wchodzi tu, żeby rozwiązać jakiś problem, znaleźć konkretną informację, jeśli mu jej nie udzielisz – szybko zrezygnuje.
Aspekt wizualny również jest niesamowicie ważny – musi być przejrzyście i atrakcyjnie. Fajnie jest dodać kilka grafik, które zobrazują problem, pomogą zrozumieć, o co chodzi. Jednak sam tekst też musi być przejrzysty – używaj podtytułów, wypunktowań. Pomaga to skorzystać z tekstu i przejść do następnego rozdziału, nawet jeśli pierwszy klienta nie zainteresował.
Interaktywny content marketing.
Interantywny, czyli taki, który ma na celu zachęcenie użytkownika do podjęcia konkretnych działań. Content interaktywny to świetny sposób na zaangażowanie odbiorcy, spowodowanie, że nie tylko przeczyta, ale również podejmie konkretne akcje. Ma on zastosowanie przy edukacji, rozrywce, ale również, a może przede wszystkim przy marketingu. Jednym z ważniejszych założeń jest fakt, że taki content musi być ponad wszystko wartościowy dla użytkownika, bez tego nie ma szans osiągnąć swoich celów. Tylko jak to zrobić? Jaki content będzie interaktywny?
Oto kilka przykładów:
- kalkulatory – bardzo często wykorzystywane do obliczeń kwot netto-brutto, do wycen oferowanych produktów czy usług, do oszacowania czy porównania kosztów. Często dostępne są przy stronach zajmujących się handlem elektronicznym czy finansami.
• czaty na żywo, narzędzia do rozwiązywania problemów – i wiele innych narzędzi, pozwalających na obsługę klienta on-line. To narzędzie szeroko teraz wykorzystywane przez wszelkiego rodzaju infolinie, np. w banku, sieci komórkowych, dużych marketów. Użytkownicy dużo chętniej skorzystają z czatu, zamiast czekać na linii, słuchając melodyjek i tracąc czas w kolejce. Takie narzędzi lokuje markę jako otwartą na klienta, zaangażowaną w jego obsługę, ułatwiającą mu reklamację, czy pytania na każdym etapie korzystania z usługi.
• filmy, zdjęcia interaktywne, wirtualne spacery – bardzo często, zwłaszcza obecnie firmy decydują się na zaprezentowanie swoich usług za pomocą zdjęć 360 stopni, czy wirtualnego spaceru. Pomaga to klientowi zainteresowanemu w zobaczeniu czy sprawdzeniu usługi przed podjęciem decyzji. Możemy w ten sposób bez wychodzenia z domu sprawdzić, czy produkt nam odpowiada. Bardzo często z takiej usługi korzystają hotele czy kurorty z różnych zakątków świata, żeby pokazać, jak atrakcyjne są ich ośrodki.
• Infografiki – oferują wiedzę w bardzo przystępny, łatwy do zapamiętania sposób. Jest to ciekawa forma, która bardzo często jest zapisywana, przekazywana dalej, czy nawet wykorzystywana podczas szkoleń. Dzięki infografice możesz zaprezentować nudny, wielokrotnie już wykorzystany temat w nowy, atrakcyjny sposób. Możesz też pokazać skomplikowane dane w przystępny sposób dla kogoś, kto się nie zna na temacie.
• Quizy – to jeden z najlepszych sposobów na wejście w interakcję z odbiorcą. Możesz poznać lepiej jego oczekiwania i dopasować do nich ofertę. Quizy, sondaże, ankiety pomagają odbiorcom poznać ich własne preferencje, bardziej się określić, a także pomagają Ci w poznaniu opinii o Twoim produkcie. W przyszłości możesz bardziej trafić w gusta swoich potencjalnych klientów. Postaraj się, żeby taki quiz nie był za długi i żeby był atrakcyjny dla odbiorcy.
Podsumowanie
Interaktywny content wnosi do Twojej komunikacji dynamikę i moc perswazji. Jest to świetny sposób na rozmowę z potencjalnym klientem, daje mu pole do wypowiedzenia się, wyrażenia opinii, wzięcia udziału w tworzeniu Twojej marki. To już tylko krok do zastania wiernym fanem i stałym klientem. Jeśli odbiorca poczuje, że współtworzy markę, że jest ona taka, jak on zasugerował, że wzięto pod uwagę jego oczekiwania, to na pewno skorzysta z jej usług. Dobrze przygotowany content interaktywny jest też odpowiedzią na negatywne opinie o marce, na problemy naszych klientów, na wątpliwości potencjalnych odbiorców. Spowoduje, że otworzymy się na ich potrzeby i możemy zyskać ich przychylność.