Jeszcze dziesięć lat temu prowadzenie bloga było naprawdę dochodowym interesem. Bardzo wiele osób nieźle z tego żyło, o wiele więcej w ten sposób dorabiało pieniądze do pensji. Jednakże na przestrzeni lat bardzo wiele się zmieniło. Czy prowadzenie bloga to dalej dobre rozwiązanie? Czy to w ogóle może się opłacić?
Blogowanie jako biznes
Pierwszy aspekt tego problemu jest taki: czy będąc po prostu blogerem, można nieźle zarobić? Odpowiedź jest dość złożona, ponieważ zależy od bardzo wielu czynników. Na pewno da się zauważyć, że blogi przeewaluowały i wyglądają teraz nieco inaczej. Dotyczą tylko jednego tematu i często są bardzo rozbudowanymi poradnikami prowadzonymi przez profesjonalistów i ekspertów.
I w takiej formie naprawdę dobrze się sprawdzają. Tyle, że… warto zauważyć, że najbardziej znane tytuły mają już kilka lat, a każda branża wydaje się być już w stu procentach zapełniona. Ciężko się przebić ze swoim pomysłem. I tak, blog może zadziałać, ale tylko pod warunkiem, że stoi za nim jakiś kreatywny, nowatorski pomysł. Lub chociaż sposób wykonania czy projekt jest niezwykły.
Nie można jednakże nie zauważyć, że blog sam w sobie nie przynosi już takich dochodów jak kiedyś. Może on być częścią większego biznesu, nawet tą główną, ale zarobkową pracą stanie się tylko wtedy, jeśli będzie działo się dużo wokół niego.
A może blog jako część biznesu
Blog może posłużyć jako miejsce do zbudowania marki osobistej. I to naprawdę dobrze się sprawdza – jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie, na blogu możesz zaprezentować swoje przekonania, sposób myślenia i działania. Dzięki temu ludzie, którzy są zainteresowani twoją ofertą mogą dowiedzieć się dokładnie, jak będzie wyglądała praca z tobą. Ale to nie wszystko.
Sam blog nie przyniesie efektów, jeśli nie stworzysz czegoś wokół niego. Nie obejdzie się bez prężnej działalności w social media. Profil Facebookowy czy Instagramowy może przyciągnąć więcej odbiorców niż sam blog. Na dodatek warto pomyśleć o innych sposobach zarobkowania, które wiążą się z blogiem, jak na przykład produkty cyfrowe (e-booki, prezentacje, podcasty lub filmy) czy chociażby warsztaty, spotkania czy inne usługi. Blog może być głównym punktem wyjścia do stworzenia marki i wokół niego można rozwinąć cały biznes, ale sam z siebie obecnie raczej nie przynosi większych zysków.
Prowadzenie bloga – korzyści niematerialne
Nie zmienia to jednak faktu, że prowadzenie bloga ma szereg korzyści niematerialnych. Być może nie będzie to sposób na zarabianie pieniędzy, ale może mieć naprawdę wiele zalet. Jedną z nich jest możliwość poznania ludzi. Naprawdę często zdarza się, że blog zostanie dostrzeżony przez większą firmę lub różne osoby, z czego wynika szereg kontaktów zawodowych i biznesowych.
Dodatkowo nie można zapomnieć o tym, że czasami prowadzenie bloga daje możliwość nawiązywania współpracy barterowej, jest to więc szansa do otrzymanie ciekawych gadżetów, suwenirów i tym podobne. Ponadto nie można zapomnieć, że jest to świetny sposób na ćwiczenie warsztatu pisarsko-publicystycznego. Blog daje możliwość poduczenia się SEO i content marketingu a także przetrenowania tych umiejętności „na żywym organizmie”. To obecnie bezcenne umiejętności.
Blog jako sposób na promocję firmy
Drugim podejściem do blogowania jest wykreowanie go, jako wsparcia dla istniejącej już firmy. Bardzo wiele przedsiębiorstw, także tych dużych, korzysta z takiej możliwości. Blogi firmowe pojawiają się w sieci bardzo często. I trzeba przyznać, że bardzo często są na niezwykle wysokim poziomie. To z reguły poradniki, które są prowadzone przez prawdziwych profesjonalistów w branży.
Blog firmowy tego rodzaju ma za zadanie przede wszystkim wspomóc SEO. Umieszcza się go często na podstronie witryny firmowej i dzięki niemu pozycjonowanie jest łatwiejsze. Na dodatek blog, który ma sporo wejść organicznych, przyciąga czytelników na stronę firmową. To miejsce do pozyskiwania linków zewnętrznych i zwiększenia ruchu na firmowej witrynie – najprostszy sposób znalezienia nowych klientów.