Co to jest social selling? Media społecznościowe mają obecnie wiele zastosowań, oczywiście pierwotnie powstały one po to, aby ułatwić użytkownikom komunikację między sobą, później ich rola ewoluowała i zaczęły one służyć firmom do promocji ofert i usług, ponieważ dzięki mediom społecznościowym mogą oni trafiać ze swoim przekazem do szerokiego grona odbiorców i nawiązywać z nimi relacje. Media społecznościowe pozwalają im także prowadzić dialog, dzięki czemu przedsiębiorstwo może uzyskać informację zwrotną na temat swojej oferty, a także prowadzonych działań. Powstała jednak kolejna rola mediów społecznościowych, czyli social selling, polega na wykorzystaniu portali społecznościowych do bezpośredniego nawiązywania kontaktów i budowania relacji z potencjalnym klientem w celu zmotywowania klienta do podjęcia współpracy. Jak wykorzystywać social selling? Czy to działanie jest skuteczne?
Co to jest social selling?
Social selling jest wykorzystaniem mediów społecznościowych, po to aby stworzyć trwałą relację z klientem, której konsekwencją będzie nawiązanie współpracy. Media społecznościowe świetnie sprawdzają się do kontaktu i budowania relacji z konsumentami, ponieważ można w nich prowadzić dialog co sprawia, że firmy otrzymują informację zwrotną na temat tego co konsumenci uważają o produktach i usługach przedsiębiorstwa. Dzięki takim ważnym informacjom firma będzie mogła podjąć pewne zmiany i dopasować swoją ofertę do potrzeb i wymagań odbiorcy. Social selling nie jest bezpośrednio sprzedażą.
Odpowiednio poprowadzony może do niej prowadzić, należy jednak zwracać dużą uwagę na jakość prowadzonych działań, pod żadnym pozorem nie mogą być one nachalne, ponieważ to wywoła skutek odwrotny do zamierzonego. Należy dokładnie słuchać i wiedzieć co zakomunikować chce grupa docelowa przedsiębiorstwu. Powinno się więc dokładnie poznać potrzeby i wymagania jakie ma potencjalny klient. Portale społecznościowe są więc idealnym miejscem, w którym można takie informacje uzyskać. To właśnie tam konsumenci publikują swoje życie i dzielą się z odbiorcami zarówno tymi chwilami, które są dla nich szczęśliwe jak i tymi mniej radosnymi.
Dlaczego warto wykorzystać social selling?
Odpowiednio poprowadzony social selling może przynosić bardzo wiele korzyści. Na pewno będzie do nich należało wzmocnienie wiarygodności przedsiębiorstwa, kolejno budowanie i zwiększenie rozpoznawalności marki. Można też zmniejszać dystans pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego potencjalnymi klientami. Warto też podkreślić, że dzięki social sellingowi firma może pozyskać lojalnego klienta, który będzie polecał organizację innym użytkownikom Internetu. W odpowiedni sposób prowadzony social selling może też powodować, że przedsiębiorstwo będzie postrzegane jako ekspert w danej dziedzinie, jeżeli będzie ono wypowiadało się na różnych forach internetowych czy grupach tematycznych. Warto też wspomnieć, że social selling może pokazywać przedsiębiorstwo w sposób, który sprawi, że odbiorcy będą bardzo przyjaźnie traktować firmę.
Do kogo kierować social selling?
Bardzo ważnym czynnikiem jest również to, aby wiedzieć do kogo powinny być kierowane podejmowane działania. Osobami takimi powinny być osoby zainteresowane danym tematem. Należy więc na samym początku w sposób bardzo dokładny określić grupę docelową, do której skierowany będzie przekaz. Tylko wtedy istnieje szansa, że przedsiębiorstwo stworzy taką wiadomość, która zainteresuje odbiorców. Warto poznać ich oraz być na bieżąco z informacjami jakie zamieszczają oni komentarzach. Opłaca się również poznać ich zainteresowania, można to zrobić sprawdzając jakie konta śledzą obserwatorzy i z którymi z nich wchodzą w interakcję. Podjęcie takich działań pozwoli w skuteczny sposób dopasować ofertę do potrzeb potencjalnego klienta.
Instagram czy tik-tok, gdzie lepiej się reklamować?
Zarówno Instagram jaki TikTok to obecnie bardzo popularne portale społecznościowe. Oczywiście Instagram istnieje dłużej i zyskał on prawdopodobnie większą popularność, jednak TikTok ma naprawdę duży potencjał i pozwala przedsiębiorstwom docierać w ciekawy sposób do swojej grup docelowych. Co będzie lepszym wyborem na reklamę, Instagram czy TikTok? Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ w głównej mierze będzie zależało to od grupy docelowej jaką posiada przedsiębiorstwo. Z TikToka korzystają głównie bardzo młodzi ludzie, natomiast Instagram ma szerszą grupę użytkowników. Zarówno jeden jak i drugi portal ma bardzo wiele zalet, dlatego też decyzja o tym, gdzie lepiej będzie się reklamować zależy przede wszystkim od firmy.