Czym jest marketing szemrany? Opinie w Internecie w dzisiejszych czasach są bardzo cennym źródłem pozyskiwania klientów, jeżeli chodzi o przedsiębiorstwa. Dzisiejsze czasy, gdzie rywalizacja o klienta na rynku jest bardzo duża sprawiają, że firmy często posuwają się i szukają sposobów, które pozwolą im zwrócić na siebie uwagę potencjalnego odbiorcy, wykorzystują więc one wszystkie możliwe opcje, które mogą okazać się dla nich skuteczne. Jedną z takich opcji jest właśnie marketing szeptany, który w dużej mierze opiera się właśnie na opiniach i rekomendacjach.
Konsumenci bardzo mocno wierzą w opinie, które są zamieszczane w Internecie, nie zwracają oni uwagi na to, że nie zawsze są one wiarygodne i rzetelne, to właśnie poniekąd jest różnica pomiędzy marketingiem szeptanym, a marketingiem szemranym. Co to jest marketing szeptany, a co to marketing szemrany?
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany są to działania marketingowe, których celem jest dotarcie do odbiorcy poprzez spontaniczne przekazy ustne lub pisemne. Chodzi tutaj głównie o przekazywanie opinii lub rekomendacji, które mają dotyczyć określonych usług lub produktów, a czasem też całych przedsiębiorstw. Osoba, która jest odpowiedzialna za prowadzenie tej formy promocji, ma za zadanie wywołać dyskusję wokół danego produktu i sprawić, że konsumenci zaczną o nim pisać. Celem tego działania jest zwiększenie rozpoznawalności marki w Internecie i sprawienie, aby zrobił się wokół niej szum.
Jakie rodzaje marketingu szeptanego można wyróżnić?
Marketing szeptany to forma promocji, którą można podzielić na różne formy. Poniżej znajduje się opis niektórych z nich.
- marketing wirusowy – jest swego rodzaju odmianą marketingu szeptanego i polega on na tworzeniu treści, które często są kontrowersyjne bądź bardzo interesujące dla odbiorców i są one tworzone po to, aby jak największa ilość osób zdecydowała się udostępnić dalej dany materiał. Nazwa tego zjawiska jest podobna do wirusa, ponieważ tak jak wirus, określony materiał rozprzestrzenia się szybko.
- community marketing – polega na tworzeniu więzi pomiędzy marką, a społecznością, która się wokół niej gromadzi. Społeczność ta zwykle bardzo entuzjastycznie jest nastawiona do działania jakie podejmuje przedsiębiorstwo i często też poleca daną markę swoim znajomym i bliskim. Posiadanie ambasadorów marki w postaci swoich klientów, to jeden z największych sukcesów jakie może osiągnąć firma.
- cause marketing – ta forma marketingu szeptanego jest nieco zbliżona do CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Organizacje, aby pozyskać zaufanie swoich odbiorców, postanawiają wspierać ważne dla nich kwestie społeczne. W ten sposób przedsiębiorstwo pokazuje, że interesuje się sprawami swoich odbiorców.
Co to jest marketing szemrany?
Marketing szemrany jest pojęciem, które ciężko jest spotkać w Internecie, często marketing szeptany i marketing szemrany są uznawane za jedno i to samo pojęcie. Wydaje mi się jednak, że pojawiają się między nimi pewne różnice. Marketing szemrany można uznać za bardziej negatywną formę marketingu szeptanego. Tak jak zostało to na samym początku napisane, przedsiębiorstwa walcząc o uwagę swojego konsumenta czasami posuwają się do sytuacji, gdzie opinie, które pojawiają się na różnych forach internetowych nie są do końca prawdziwe. Podszywanie się pod forumowicza przez osobę, która została do tego zatrudniona, aby pisać pozytywnie na temat danego przedsiębiorstwa, jest zachowaniem mało etycznym, które wprowadza użytkownika w błąd. To właśnie takie działania można nazwać marketingiem szemranym.
Agencja nie jest równa agencji – jak dobrze wybierać?
Firmy często decydują się na współpracę z agencjami marketingowymi, w celu promocji swoich ofert. Wybór takiej agencji, która będzie rzetelna i profesjonalna, nie jest łatwy. Trzeba poświęcić dużą ilość czasu, aby odpowiednio dopasować agencję do swoich wymagań i potrzeb. W tym celu proponuje się czytanie opinii i rekomendacji na temat agencji, można też popytać swoich bliskich i znajomych, którzy może znają taką agencję, która jest zaufana i godna uwagi. Istnieje też wiele innych sposobów, która pomagają dobrać odpowiednią agencję, która będzie pasowała do wartości jakimi kieruje się przedsiębiorstwo.