Czy warto prowadzić marketing w czasie epidemii?

Rok 2020 dla wielu przedsiębiorców miał być rokiem przełomowym. Plany biznesowe miały wreszcie osiągnąć swoje apogeum albo wyjść ze sfery marzeń i stać się rzeczywistością. Sytuacja jednak skomplikowała się w drugiej połowie pierwszego kwartału. Epidemia rozsiewająca swoje plony po świecie, dotarła wreszcie i do Polski.  Dla wielu branż nastały trudne czasy. Firmy by przetrwać, szukają oszczędności na różnych płaszczyznach, zaczynając od weryfikacji strategii marketingowych.

Aktywności w dobie COVID-19

Poszukiwanie dodatkowych źródeł finansowych w przedsiębiorstwach jest rzeczą naturalną. Nie podlega wątpliwości że z niektórych planów warto, a nawet trzeba zrezygnować. W pierwszej kolejności należy jednak zastanowić się, z których aktywności można zrezygnować, bo ‘nie sprzedadzą się’ w tej sytuacji. Ale nie dotyczy to oczywiście wszystkich. Zamiast przerywać regularne kampanie marketingowe, być może bardziej sensowny byłby ich update, z punktu widzenia konsumenta spędzającego więcej czasu w domu.

Życie online

Ogólnoświatowa akcja #zostańwdomu przeniosła życie do strefy online. Firmy pracują zdalnie, szkoły prowadzą zajęcia online, a czas wolny spędza się przed telewizorem lub komputerem. To jest wręcz idealny moment, by marka mogła wreszcie zaistnieć w sieci. Pozycjonowane strony internetowe biją właśnie swoje rekordy odwiedzin. Sklepy internetowe przeżywają oblężenie nie tylko w sektorze spożywczym, ale i kosmetycznym, sportowym czy budowlanym. Ludzie mają więcej czasu na spokojne ‘buszowanie’ po sieci, szukają okazji, porównują i kupują.

Marketing w czasie pandemii

Plony z dotychczasowej aktywności SEO zaczynają zbierać zwłaszcza firmy, które od miesięcy żmudnie pracują nad swoją pozycją w sieci. Działania w tym kanale wymagają cierpliwości i czasu. Tym bardziej rezygnowanie z nich w tej chwili byłoby nierozsądne i mogłoby zburzyć efekty, nad którymi pracowało się od miesięcy. Duże marki nie przerywają pracy, wręcz przeciwnie, wzmacniają promocję online. Warto więc mieć na uwadze konsekwencje zestopowania własnych aktywności i oddania w ten sposób głosu konkurencji. Kryzys w końcu się skończy, a wówczas firmie będzie trudno przebić się przez widoczność zbudowaną przez innych.

Weryfikacja strategii marketingowej

Jedną z głównych zasad biznesu jest to, że przetrwają najsilniejsi. Obowiązuje ona zwłaszcza w czasach takich jak obecne. To czas kiedy trzeba wytrwale realizować plany, by być gotowym na boom, które nastąpi po powrocie do normalności. Okres posuchy w większości branż to idealny czas na weryfikację, a być może nawet rozwój przedsiębiorstwa. Bazując na przykładzie restauracji, które przeniosły obsługę wyłącznie do zakresu ‘na wynos’ czy sklepów rozwijających sprzedaż online – widać że można przetrwać najtrudniejszy okres. Wszystko zależy od strategii marki. Czasami warto pochylić się nad nią ponownie, by dostosować działalność do aktualnej sytuacji. W tym zakresie dużym wsparciem są dla marek agencje marketingowe, które świetnie odnajdują się w świecie online. Nowy, świeży koncept na firmę, może okazać się „złotym środkiem” na przetrwanie w czasie epidemii, ale i po jej zakończeniu.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *