Agencja nie jest równa agencji – jak dobrze wybierać?

Prowadzenie kampanii marketingowej na własną rękę staje się coraz mniej opłacalne i co najważniejsze, rzadko kiedy efektywne. Firma chcąc rzeczywiście pokazać się na rynku, prędzej czy później będzie zmuszona skorzystać ze wsparcia profesjonalnej agencji. Trudno bowiem by jedna osoba była w stanie budować strategię biznesu, tworzyć koncepty produktów, sprzedawać je oraz promować. Nawet duże firmy, z silnym działem marketingu, korzystają z usług firm zewnętrznych. Same bowiem nie mają odpowiednich narzędzi do obsługi kampanii.

Pseudo agencje marketingowe

Wybór agencji marketingowej na pozór wydaje się zajęciem błahym. Nic bardziej mylnego, szczególnie teraz, gdy na rynku można zauważyć prawdziwy wysyp agencji reklamowych. Wiele firm nazywa siebie w ten sposób, mimo że w zakresie ich usług jest np. produkcja pieczątek, druk ulotek czy kalendarzy. Tworzą je kilkuosobowe zespoły, które bardzo często nie mają doświadczenia w prowadzeniu kampanii marketingowych. Mimo wszystko próbują przekonać klienta, że są agencjami 360 stopni i nie ma dla nich rzeczy niemożliwych. Niestety z takimi pustymi deklaracjami można się spotkać na każdym kroku. Właściciele takich agencji decydują się podjąć próbę, by zdobyć doświadczenie, ale niestety uczą się na swoich klientach. W dodatku za ich pieniądze.

Doświadczenie agencji

Powyższe przykłady pokazują, że swoją przygodę z agencją marketingową należy zacząć od weryfikacji jej doświadczenia. Nie ma w tym niczego złego, że podczas pierwszego kontaktu prosi się o prezentację portfolia. Każda renomowana firma będzie posiadała katalog zrealizowanych projektów. Poza tym profesjonalne agencje chętnie chwalą się współpracą z dużymi brandami. Jednak, pozostając dociekliwym, warto zweryfikować w jaki sposób i na jakim poziomie przebiegała taka obsługa. Zdarza się, że mimo deklaracji w portfolio, agencja zajmowała się daną marką jedynie w ograniczonym zakresie. Logo dużej firmy w katalogu prac może oznaczać jedynie np. naniesienie poprawek w gotowych projektach lub druk plakatów. Dlatego też, warto rozważyć możliwość kontaktu z marką lub poprosić agencję o referencje. Na drugą rękę dobrze jest zrobić wewnętrzny research i popytać wśród znajomych o opinię na temat firmy. Recenzji można także szukać w social mediach na jej fanpage’u lub forach poświęconych tematyce marketingowej.

Kompleksowa obsługa

Wybierając agencję dobrze jest obracać się w obszarze firm z szeroko rozbudowaną ofertą. Im szerszy zakres możliwości, tym większa szansa, że pracuje w niej sztab specjalistów, których zatrudniono do wykonywania konkretnych zleceń. Można o to również zapytać podczas rozmów briefujących. Wielkość agencji i czas istnienia na rynku, wiele mówi o jej zapleczu usługowym. Poza tym to spore ułatwienie i dla samego klienta. Firma z rozbudowana ofertą może zagwarantować ciągłość i spójność obsługi. Prace wykonywane będą w jednym miejscu, co jest dużą oszczędnością czasu. Wyklucza konieczność przerzucania plików w kilka miejsc. Pozostawienie wielu zleceń w jednych rękach to także gwarancja realizacji kampanii według wytycznych marki. Ten sam wykonawca zdąży poznać politykę brandu, jego styl i filozofię i przełożyć je odpowiednio na inne aktywności.

Raportowanie

Współpraca z agencją standardowo opiera się na kontakcie z opiekunem klienta. Wykonawca wyznacza ze swojego zespołu managera zarządzającego projektem. Przed podjęciem ostatecznych decyzji, można poprosić o dane tej osoby, by sprawdzić jej doświadczenie np. na LinekdIn. Bardzo często niestety zdarza się, że agencje mimo genialnego doświadczenia, odsyłają do kontaktu z firmą stażystę. Dlatego warto być ostrożnym do samego końca i sprawdzać. To chyba naturalne, że nikt nie chce wyrzucać budżetu firmowego w błoto? Należy również zadbać o szczegółowe raporty. Forma raportowania powinna być dookreślona na samym początku współpracy. W wielu agencjach raportowanie efektów jest piętą achillesową. Bardzo często agencje pobierają gotowe analizy z Google Analytics, a ich rozszyfrowanie zostawiają klientowi. Trudno wyciągnąć z nich kluczowe wnioski bez technicznych podstaw dotyczących systemów reklamowych. By tego uniknąć, wystarczy poprosić agencję o przesłanie przykładowego raportu.

Powyższe przykłady pokazują, że wbrew pozorom wybór agencji marketingowej nie należy do najprostszych zadań. Niestety coraz trudniej znaleźć agencję z prawdziwego zdarzenia, która jest w stanie zapewnić marce kompleksową obsługę. Nie jest to jednak niemożliwe. Na szczęście na rynku nie brakuje perełek. Wystarczy pytać, sprawdzać i mieć oczy dookoła głowy. W ten sposób powinno się udać znaleźć wykonawcę, która w 100% będzie odpowiadał potrzebom marki.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *