Czy marketing szeptany jest skuteczny?

W ostatnich czasach bardzo dużo mówi się o sile plotki. Czym jest plotka – to chyba każdy doskonale wie. To nic innego jak omawianie, dyskutowanie o innych osobach oraz ich dokonaniach. Plotka ma bardzo mocne oddziaływanie na ludzi – w dużej mierze niestety jest to działanie szkodliwe. Jednak siła oddziaływania plotki została w ostatnim czasie wykorzystana w marketingu przez agencje reklamowe.

Marketing szeptany – definicja

Marketing szeptany, nazywany inaczej marketingiem plotki lub buzz marketingiem, coraz częściej jest bardzo popularnym narzędziem wykorzystywanym w sieci. Jak sama nazwa wskazuje, działanie polega na “szeptaniu”, delikatnym informowaniu klientów o danej usłudze, produkcie. Nie można klientom bezpośrednio sugerować, że mają zakupić produkt danej marki od firmy X, bowiem skutek może być odwrotny od tego co zakładaliśmy.

W szeptanym marketingu należy danej grupie odbiorców zasugerować, że istnieje dane przedsiębiorstwo i jego produkty/usługi należy wziąć pod rozwagę, jeżeli myśli się o danej branży.

Skuteczne działanie

Czy takie delikatne wywoływanie perswazji ma jakikolwiek sens? Jak najbardziej. W szczególności, że w ostatnich czasach ludzie nie kierują się plakatami, reklamami w TV lub w sieciach społecznościowych, przy zakupach. Wielkie billboardy, ulotki reklamowe, a nawet akcje promocyjne z darmowymi gratisami w dużej mierze informują klientów, że dany produkt istnieje. Zanim jednak dojdzie do zakupu klienci będą poszukiwali informacji odnośnie danych produktów i usług. Wybierając swoje zakupy prędzej pokierujemy się opiniami naszych znajomych, opiniami znalezionymi w sieci niż najbardziej kolorowymi plakatami, które można znaleźć w całym mieście. Tak już działa ludzka psychika, która nakazuje nam słuchać rekomendacji innych klientów.

Przekaz informacji na blogach

Trzeba powiedzieć, że powszechnie dostępny internet to na tyle wspaniałe narzędzie, iż pozwala nam na skutecznie prowadzony buzz marketing. Co należy zrobić, aby móc takie akcje “plotkarskie” w marketingu przeprowadzać? Po pierwsze musimy wybrać odpowiednie fora lub blogi, gdzie ewentualnie możemy rozpocząć dyskusję o danych produktach. W przypadku blogów sprawa jest o tyle trudniejsza, że należy nawiązać kontakt z właścicielami tych stron. Bardzo często jest to związane z dodatkowymi kosztami. Żadna osoba (nawet najbardziej znani influencerzy!) za darmo nie podejmą się reklamy naszych produktów.

Należy więc im w odpowiedni sposób zapłacić. Można również przekazać dane produkty do testowania w zamian za umieszczenie na stronie odpowiedniej recenzji. W czasach, kiedy ludzie wpatrzeni są w każde słowo znanych osób w sieci możemy być pewni, że w przypadku pozytywnej opinii, wiele osób pójdzie za swoim idolem, czyli zakupi nasze produkty do wykorzystania. Przy czym należy pamiętać, że nie może to być nakaz zakupu danych rzeczy, a delikatnie podpowiedziana sugestia, która szybciej przyjmie się w głowach potencjalnych klientów.

Działania na forach

Marketing plotki na forach internetowych można przeprowadzić na już rozpoczętych dyskusjach lub też można założyć własne wątki samodzielnie. Nie musimy płacić nikomu za tak rozpoczęte dyskusje. Decydując się na samodzielnie założenie nowego tematu nie rozpoczynajmy dyskusji od tego, że kupiliśmy produkty firmy X.

Zadajmy pytanie odnoszące się przykładowo do dobrych kosmetyków do opalania. “Czy znane są Wam kosmetyki dobrze chroniące przed promieniami słonecznymi?”. Jeżeli doczekamy się odpowiedzi chociażby kilku osób, to ponownie możemy napisać swój post, że my używaliśmy kosmetyków firmy X i jesteśmy z nich najbardziej zadowoleni. Można zrezygnować z zakładania nowego wątku na forum i wpisanie swojej opinii w innym wątku tematycznym. Przy czym zwracajmy uwagę, żeby temat faktycznie odnosił się do danego wątku, dzięki czemu możemy być pewni, że marketing szeptany będzie skutecznie przeprowadzony.

Click to rate this post!
[Total: 4 Average: 5]

1 myśl na “Czy marketing szeptany jest skuteczny?

  1. Jest bardzo skuteczny, ale pod warunkiem, że ktoś realizuje te działania „zgodnie ze sztuką”, a nie „na sztukę”. Niestety takich agencji na rynku jest mało i trzeba mieć szczęście, żeby trafić na odpowiednią agencję, która działa umiejętnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *